چهار سوال مهم.
(( طلبه پاسخگو ))
««دوستان خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را تجربه کنیم.»»

 

پرسش:

سلام.من چند سوالی واسم پیش اومده.امید وارم شما بتونید من رو راهنمایی کنید.در اوایل سوره بقره داستان ادم و حوا گفته شده.در ابتدا خدا انسان را خلق میکنه و به فرشته ها امر میکنه به انسان سجده کنند.که شیطان مخالفت میکنه.سپس خدا شیطان رو به خاطر اینکارش یعنی سرپیچی از فرمان خدا از درگاه خودش بیرون میکنه.بعد از اون. ادم و حوا در بهشت مشغول به زندگی میشن.ولی یک مرتبه از اون میوه ممنوعه میخورن.که دلیل اون هم در قران ذکر شده شیطان باعث این وسوسه شده.حالا سوال من اینه که مگر شیطان از درگاه رانده نشده بود؟مگر از فرمان خدا سرپیجی نکرده بود؟با سرپیچی از فرمان خدا به این راحتی به بهشت دسترسی پیدا میکنه و وارد بهشت میشه که ادم و حوا را گول بزنه؟اگر کسی خلافی کنه به این راحتی میتونه به بهشت دسترسی داشته باشه؟اونهم شیطان که خدا گفته توی اتش جهنم خواهد سوخت.هرچند ما میدونیم شیطان از جنس اتشه.اتش رو با اتش عذاب کردن واقعا بی معنیست.تازه تن و بدن شیطان حاااال میاد در جهنم.به هر حال سوال اول اینکه چگونه شیطان به بهشت راه یافت.که نتیجه خواهد داد در قیامت که بهشت و جهنم برپا خواهد شد احتمال اینکه باز هم شیطان به اونجا رفت و امد کنه هست!!!

سوال بعد اینکه وقتی ادم و حوا گول خوردن طبق ایه صریح قران به زودی توبه کردند و در انتهای ایه امده که خدا توبه انها رو پذیرفت.ولی با این حال انها رو عذاب کرد و از بهشت به بیرون انداخت.مگر بهترین پاداشت رفتن به بهشت نیست؟پس بدترین عذاب هم از بهشت رانده شدن است.چرا با وجود توبه ادم و حوا خدا انها رو عذاب کرد؟پس میشه نتیجه گرفت اگر ما هم از کاری پشیمان بشیم و توبه کنیم ممکنه خدا توبه ما رو بپزیره ولی عذاب خودمون سر جاش محفوظه!!!

سوال سوم اینکه بعد از اینکه ادم و حوا به زمین امدند چگونه نسل انسان ادامه یافت؟ادم و حوا یه پسر و یک دختر به دنیا اوردند؟خوب بعد خواهر و برادر با هم جفت گیری کردند و بچه دیگری به دنیا اوردند؟اینگونه اون بچه و همینطور نسل ما حرام زاده نیست؟

پاسخ:

با سلام به شما دوست عزیز.در واقع شما چهار سوال مطرح کردید که سه مورد رو صریحا ذکر کردید و یک مورد تلویحا.

و آن مورد تلویحی این است که شیطان که خلقتش از آتیشه چطور عذاب می شود با آتش؟

خب بنده اول به این سوال و بعد به سه سوال بعدی جواب می دهم انشاءالله.

در جواب به سوال اول شما باید عرض کنم که هم‏جنس بودن مانع از عذاب ديدن و تأثير و تأثر نمي‏شود. ما انسان‏ها نيز از خاك آفريده شده‏ايم، در عين حال اگر خشتي بر پيكرمان فرود آيد از آن آسيب خواهيم ديد.
    علاوه بر اين كه، حقيقت آتش جهنم براي ما روشن نيست. آنچه مسلم است اين كه اگر بخواهيم آن چيزي كه در آن جا موجود است را به چيزي كه در اين دنيا هست تشبيه كنيم، نزديك‏ترين امر آتش است؛ اما آيا آن آتش هم از هيزم‏هايچوبي و يا سوخت‏هاي دنيوي برافروخته مي شود؟ قرآن اين مسأله را نفي مي‏كند. در سوره بقره، آيه 23 مي‏فرمايد:  فاتقّوا النار الّتي و قودها الناس والحجاره ؛    از آتش بترسيد كه از درون خود انسان‏ها و سنگ‏ها شعله‏ور مي‏شود ».
 و يا درسوره همزه، آيه 6 و 7 مي‏فرمايد: «آتش سوزان پروردگار كه از درون دل‏ها سرچشمه مي‏گيرد و بر قلب‏ها سايه مي‏افكند».
نيز از تعابيري  همچون «بل تأتيهم بغته فتبهتهم فلا يستطيعون ردها؛ آري، اين مجازات الهي به صورت ناگهاني به سراغشان آمده و مبهوتشان مي كند، آنچنان كه توانايي دفع آن را ندارند» (انبياء، آيه 40).
و مشابه آن فهميده مي شود كه عذاب هاي قيامت همه چيزش با عذاب دنيا متفاوت است (آيت الله مكارم و ديگران، تفسير نمونه، ج 13، ص 410 و ج 24، ص 287).

در پاسخ به سوال بعدی باید عرض کنم در روايات و تفاسير، بهشت حضرت آدم باغي از باغ‏هاي دنيا بوده است؛ زيرا اگر بهشت همان بهشت موعود نيكان و پاكان باشد، با آيات قرآن منافات دارد كه مي‏فرمايد مقربان درگاه الهي در باغ‏هايي قرار دارند كه در آنجا سخن بيهوده و لغو نمي‏شنوند و در آنجا گناهي صورت نمي‏گيرد. پس بهشت جاي ورود اشخاص آلوده به گناه نيست و شيطان كه آلوده به گناه بود چطور مي‏توانست در بهشتي كه موعود نيكان است وارد شود. بنابراين، شيطان هرگز نمي‏تواند وارد بهشت شود.

 امام صادق(ع) فرمود: «بهشت حضرت آدم باغي از باغ‏هاي دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مي‏تابيد و بسيار زيبا و آب و هواي خوبي داشت و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن رانده نمي‏شد».

پس از جهت سرسبزي و آسايش و برخي ويژگي هاي ديگر، بهشت حضرت آدم(ع) با بهشت موعود تناسب دارد، لذا در اين باره گفته شده است از آيات قرآن استفاده مي‏شود كه حضرت آدم(ع) براي زندگي در روي زمين، همين زمين معمولي آفريده شده بود از جمله:   و اذ قال ربك للملائكة اني جاهل في الارض خليفة...   ، (بقره،آيه 30).
 

اما در مورد سوال بعدی که توبه آدم و عذابش باشد باید عرض کنم که اولا با توجه به سوال قبلی و جوابش مشخص شد که آنها از بهشت واقعی رانده نشدن بلکه از بهشت زمینی بود که عرض شد.

ثانیا توبه حضرت بعد از بیرون آمدن بود و قبولی توبه اش هم به معنای این است که خطا ی او و ترک اولای او بخشیده شده است.وحضرت آدم بابت ترک اولایش بازخواست نمی شود.همانطور که ما هم بابت توبه ای که می کنیم باز خواست نمی شویم.

ثالثا ما آیات و روایاتی داریم که می فرمایند با انجام توبه واقعی گناهان بخشیده می شود و در قیامت هم عذابی برای آنها نیست.ان الله یحب التوابین.

اما جواب سوال آخرتون این است که درباره ازدواج فرزندان آدم در ميان دانشمندان اسلامي دو نظريه وجود دارد و هر كدام براي خود دلايلي از قرآن و روايات ذكر كرده‏اند كه در اينجا به طور گذرا به آن دو نظريه اشاره مي‏گردد:
    1 - در آن زمان هنوز قانون تحريم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهي براي بقاي نسل بشر غير از اين راه نبود از اين جهت ازدواج آنان با يكديگر صورت گرفته است.
    2 - نظر ديگر اين است: چون ازدواج فرزندان آدم با يكديگر ممكن نبوده - زيرا ازدواج با محارم يك عمل قبيح و زشت است - فرزندان آدم با دختراني از نژاد و نسل ديگر كه در روي زمين بودند ازدواج كردند، بعداً كه فرزندان آنها با هم پسرعمو شدند زناشويي ميان خود آنان صورت پذيرفت و اين نظر را نيز بعضي از روايات تأييد مي‏كنند، زيرا نسل آدم نخستين انسان روي زمين نبوده، بلكه پيش از او نيز انسان‏هايي در زمين زندگي مي‏كرده‏اند.

اینها جواب مختصری بود که عرض شد اگه نکته ای بود بفرمایید تا بحث رو ادامه بدیم.


نظرات شما عزیزان:

خادم خدا
ساعت21:07---23 دی 1389
سلام بزرگوار



من چهارسوال مهم رو مطالعه کردم ولی یه سوال دیگه برام پیش اومد اگه آدم و حوا در باغی از باغ های زمین بودند پس چرا در قرآن چندین مرتبه از کلمه ی هبوط استفاده شده از این کلمه دریافت میشه که اونا روی زمین نبودند
پاسخ: سلام دوست عزیز ما نگفتیم بهشت و جهنم آدم و حوا در زمین بوده بلکه گفتیم فقط در این دنیا بوده حالا کجای این دنیا بوده آسمان دیگر سیاره دیگر و...ما نمی دانیم و اشاره ای در آیات و روایات نسبت و به این مسئله نشده.در ضمن ممکن است هبوط بخاطر نزول از مقام بالا به پایین باشد یا از درجه بالا به پایین.


مهرداد
ساعت21:08---3 دی 1389
ایا ما باید از این ایات دریابیم که برای حفظ نظام خانواده بین زن و شوهر , شوهر میتونه زن رو تهدید به این بکنه که اگر طلاقت دادم خدا زن های بهتری رو به من خواهد داد.پس دهنتو ببند و کنیزیتو بکن.چون اسم این روش فکر نکنم زندگی خوش ایند باشه.زن این تهدید رو از شوهرش بشنوه و بعد خوش و خرم و خندان به زندگی عاشقانش ادامه میده؟فکر نکنم پس اسمش از این به بعد کنیزی میشه.سوال من اینه ایا این روش صحیحی برای حفظ نظام خانواده است؟
پاسخ: با سلام به مهرداد عزیز. عرض کردم که عذاب آدم بخاطر ترک اولی بود.خطای کوچک و عقاب برای آن.مگر یونس با ترک اولایش داخل شکم نهنگ نرفت آدم هم مثل آن. عذاب بچه های آدم چرا ؟اینها که خلق شدند تا در زمین زندگی کنند.وبهترین نعمت ها براشون هست.فرزندان که خلق شدند از اول هم قرار بود در زمین باشند نه مثلا مریخ. اینکه آیاتی رو مثال زدید باید عرض کنم این آیات اهمیت کمی ندارند من بخواهم به تک تک این آیات و تفسریشان بپردازم به درازا می انجامد.فقط این رو بدونید که قرآن در یک روایتی که وارد شده 27بطن داره و فقط 2بطن آن مشخص شده لذا این آیات خیلی مفاهیم و معنی داره که مقداری از اونها در تفاسیر اشاره شده می توانید رجوع کنید و ببینید.حکمت آیه طلاق هم مفصل در تفسیر المیزان مطرح شده بخواهم جواب دهم به درازا می انجامد شما تفسیر ببینید حل نشد بفرمایی تا بحث کنیم.شما داری به ظاهر و ترجمه صرف آیه نگاه می کنید که خوب معلومه حکمت و دلیل و فاییده این رو متوجه نمی شوید. اما در مورد اینکه چرا نام علی (ع) در قرآن ذکر نشده مجزا جوابش(با متن سوال خودتون) رو در داخل وبلاگ بزودی(یک شنبه شب) قرار میدم. یک پیشنهاد:شما تک تک سوالات رو مطرح کنید تا بحث خوب پیش رود در این پست شما شاید بیش از 6سوال مطرح کردید که بخواهم جواب خوب و دقیق بدم پریشانی در مطلب و بحث پیش میاد.لذا سوالاتتون رو یکی یکی و مجزا بحث کنید به نتیجه رسیدیم سراغ سوال بعدی میریم.این بهتر نیست؟؟؟؟؟ باز نکته ای بو من در خدمتم. التماس دعا


مهرداد
ساعت21:07---3 دی 1389
سلام.اخرش ما نفهمیدیم خدا چرا باید ادم و حوا رو عذاب کنه؟کاره اشتباه کرده بودند؟خوب ادم و حوا این اشتباه رو مرتکب شدند چرا خدا باید اونها رو به روشی عذاب کنه که بچه هاش هم دچار اون عذاب بشن؟خدا میتونست با یک دست اهنین محکم بکوبه تو سر ادم و حوا تا بعد یکی دو روز که از سر درد عذاب کشیدن عذابشون تموم بشه به بچه هاشون سرایت نکنه.چرا بجه هاش هم باید توی عذاب ادم و حوا شریک باشن؟من دوست دارم توی باغی که در مریخ که شما گفتین ادم و حوا بودن باشم.ولی به خاطر کار اشتباه اونها من الان اینجا توی کویر هستم.

بعد از اون شما میفرمایید مگر همه چیز باید مو به مو در قران گفته بشه؟اگه ممکنه بفرمایید چرا نباید در قران مسائل مهمی که گفته نشدنشون باعث صد ها جنگ و کشته شدن هزاران ادم شده گفته بشه؟ولی مسائلی بسیاااار کم اهمیت و پیشه پا افتاده که هیچ تاثیری در زندگی هیچ ادمی نداره در قران گفته شده؟مثل سوره التحریم ایه های 1 تا 5 (البته خودتون بهتر از من میدونید از این جور موارد که مخصوص روابط زناشویی حضرت محمد است زیاد گفته شده.
اى پيامبر چرا براى خشنودى همسرانت آنچه را خدا براى تو حلال گردانيده حرام مى‏كنى خدا[ست كه] آمرزنده مهربان است (۱)
قطعا خدا براى شما [راه] گشودن سوگندهايتان را مقرر داشته است و خدا سرپرست‏شماست و اوست داناى حكيم (۲)
و چون پيامبر با يكى از همسرانش سخنى نهانى گفت و همين كه وى آن را [به زن ديگر] گزارش داد و خدا [پيامبر] را بر آن مطلع گردانيد [پيامبر] بخشى از آن را اظهار كرد و از بخشى [ديگر] اعراض نمود پس چون [مطلب] را به آن [زن] خبر داد وى گفت چه كسى اين را به تو خبر داده گفت مرا آن داناى آگاه خبر داده است (۳)
اگر [شما دو زن] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است] واقعا دلهايتان انحراف پيدا كرده است و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد در حقيقت‏خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين فرشتگان [هم] پشتيبان [او] خواهند بود (۴)
اگر پيامبر شما را طلاق گويد اميد است پروردگارش همسرانى بهتر از شما مسلمان مؤمن فرمانبر توبه كار عابد روزه‏دار بيوه و دوشيزه به او عوض دهد (۵)
من هرچقدر فکر کردم نتونستم بفهمم ذکر این ایه چه فایده ای برای جهانیان داره؟و چطور شما میگین که نباید همه چیز مو به مو گفته شود؟کسانی که بر این باور هستند از این موضوع خوشحالند چون این امر راه رو برای سوء استفاده باز میکنه.مثلا خدا یه کلمه میگفت علی جانشین پیامبر باشه یا کسه دیگه.خرجش از 3-4 تا کلمه بیشتر نمیشد جوهر خودنویسش تموم بشه.حداقل این همه جنگ و دعوا و شیعه کشی و سنی کشی ایجاد نمیشد.در عوض مقرارت ازدواج پیامبر به فراوان گفته شده!!!!
حالا که این ایه رو اینجا اوردم چند سوال برای من پیش اومد.یکی از زن های پیامبر میره یه حرفی رو به یکی دیگه از زن های پیامبر میگه.درسته؟اگر قرار باشه این کار گناه حساب بشه زن اول گناه کاره که این راز رو پیش زن دیگر فاش کرده.چرا خدا زن دیگر رو هم گناه کار دونسته؟اون چه گناهی کرده؟شاید نمیدونسته این یک رازه که نباید بدونه.گناه این بنده خدا چی بوده؟
سوال بعد مگر قران اموزه ما برای زندگی نیست؟ایا ما باید از این ایات دریابیم که برای حفظ نظام خانواده بین زن و شوهر , شوهر میتونه زن رو تهدید به این بکنه که اگر طلاقت دادم خدا زن های بهتری رو به من خواهد داد.پ


منتظر( حرف حساب )
ساعت18:25---27 آذر 1389
با سلام

الان وقت ندارم مطالب رو بخونم ولی با یه نگاه سرسری متوجه شدم یکی از موضوعها در مورد ابلیس و آدم (ع) است اتفاقن موضوع سخنرانی 7 شب محرم امسال هیأت ما هم یه جورایی به این موضوع ربط داشت در واقع موضوعش نزاع تاریخی ابلیس با اولیا خداست در اولین فرصت برای دانلود توی وبم میزارمش

من که خودم خیلی برام تازگی داشت و خوشم اومد
پاسخ: سلام اگه گذاشتیدمنو و دوستان هم خبر کنید.


رویاهای دختردیروز
ساعت11:02---20 آذر 1389
پاسخ: محتاجيم به دعا

یک آشنا
ساعت10:20---20 آذر 1389
سلام

عجب!

نکات جالب اموختیم ممنون

این بلاکفا شما امکانات خوبی دارد پاسخ: وظيف است


نرگس
ساعت23:34---18 آذر 1389
ابا صالح التماس دعا هر کجا هستی یاد ما هم باش[گل]

منتظر حضور پر مهرتون[گل]
پاسخ: چشم خدمت مي رسيم.


یک آشنا
ساعت15:07---18 آذر 1389
سلام
ممنون از حضورتان
ما هم برای محرم به روز شدیم


مینا
ساعت0:47---15 آذر 1389
سلام

چرا برا ادامه مطالبتون کد گذاشتین نتونستم جواب سوالاتونو بخونمپاسخ: خوب ديگه. كاري نداره در عرض چند ثانيه عضو بشيد مطالب رو ميبينيد


مهرداد
ساعت12:22---14 آذر 1389
در اینکه شکی نیست؟سپس شما در توجیه اینکه چرا تنبیه شدن فرمودید:ثانیا توبه حضرت بعد از بیرون آمدن بود.یعنی اگر قبل از بیرون امدن توبه میکرد اونوقت عذاب و تنبیه نمیشد؟بر فرض اینکه تفسیر شما درست باشه و اگر قبل از اینکه بیرون میومدن توبه میکرد و بخشیده میشد=در قسمت بعدی ایه گفته شده فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود


پس مشخص میشه که ادم توبه کردن رو بلد نبوده.خدا کسی رو به خاطر اینکه چیزی رو بلد نیست عذاب میکنه؟شما بچه کلاس اولی رو به خاطر اینکه بلد نیست بخونه میگیری به باد کتک؟پس ادم بیچاره بلد نبوده توبه کنه.ای کاش خدا یه کم معرفت به خرج میداد و قبل از اینکه از عصبانیتش بیرونشون بندازه اول توبه کردن رو یادش میداد و اگر ادم با وجود اینکه بلد بوده توبه کنه و نکرده اون موقعه تنبهش میکرد.اینجوری معقول تر نیست؟من دنبال عدل و عدالت خدا هستم.شما عدالت خدا رو به من نشون بدین که چرا ادم رو که بلد نبوده توبه کنه اول عذاب کرده بعد توبه رو یادش داده.همچنین شما میفرمایید که با توبه:خطا ی او و ترک اولای او بخشیده شده است.خوب پس این عذاب این وسط چیکار میکنه؟پس توبه به چه دردی میخوره؟پس باید روایات رو عوض کرد و اینگونه گفت:با توبه گناهانتون بخشیده میشه ولی عذابتون سر جاش هست.همینطور که میبینیم ادم بخشیده شد ولی عذاب ادم سرجاش بود!همه مردم توبه میکنن که دیگه عذاب نشن.توی شب قدر و رمضان همه ملت گریه و زاری میکنن و توبه میکنند که عذاب نشن.یعنی ما با علم به اینکه بخشیده میشیم ولی عذابمون سرجاش هست باید توبه کنیم؟





در قسمت بعد خودتون گفتین:ازدواج با محارم يك عمل قبيح و زشت است


پس چطور نظریه اول رو ارائه میدند؟مگر میشه دزدی در یک زمان زشت نباشه ولی در یک زمان زشت باشه؟پس نظریه قابل اعتماد نیست.نظریه دوم میفرمایید از نژاد و نسل های دیگر که بودند ازدواج کردند.خوب اون نژاد و نسل های دیگر رو چه کسی افریده؟از خدای دیگری؟اگر از همان خدای قران بوده پس چرا حرفی از پیدایش انها نزده؟چون ورژن ادم بالاتر بوده داستان ادم و حوا ذکر شده ولی چون ورژن نرم افزاری قلبی ها پایین بوده حرفی زده نشده؟در ثانی خدا از دست اون ورژن قلبی ها خسته شده بوده که دست به افرینش ادم و حوا زده.درسته؟همانطور که در ایه اومده اون ورژن قبلی ها در زمین فساد میکردند.چطور خدا اجازه داده فرزندان ادم و خوا با افراد ورژن پایین و فاسد ازدواج کنند.مگر خدا نمیگه با افراد صالح ازدواج کنید؟نکنه ازدواج با افراد صالح هم الان مد شده و قبلا اشکالی نداشته با افراد فاسد ازدواج کرد؟
پاسخ:
سلام دوست خوبم جناب مهرداد.
ببخشيد دير جواب دادم .بنده تبليغ هستم در شهرستان لذا دسترسي به اينترنت ندارم. مگر مدت كوتاه در كافي نت
وچون منبر و سخنراني دارم سرم هم شلوغه.لذا اگر مشكلي نداره بعد از 11محرم دوباره بحث رو ادامه ميديم اگه قبول مي كنيد به من جواب بديد تا 11 جوابتون رو بدم.

پاسخ: با سلام عزاداریتون قبول باشه انشاءالله . نه فراموش نکردم من امروز بعد از ظهر تازه رسیدم خلاصه ببخشیدمن از مباحثه لذت میبرم اصلا ناراحت نمی شوم. جناب مهرداد فرموده اید شیطان جسم و ماده نیست دلیلتون چیه؟؟؟ اتفاقا بر عکس با توجه به آیات قرآن شیطان که از جنس اجنه است مادی است اما نامحسوس. گروه مستان همایی منظور کیا هستند من متوجه نشدم. در مورد نکته بعدی باید عرض کنم که بنده گفتم بهشت آدم در این دنیا بوده نه اینکه در زمین است.بهشت آدم در نقطه ای غیر از زمین در همین دنیا بوده حالا کجا ما نمی دانیم ولی بهشت موعود مطمئنا نیست. اما نکته بعدی اینکه آدم وقتی به فكر جبران خطاى خويش افتاد و با تمام جان و دل متوجه پروردگار شد، توجهى آميخته با كوهى از ندامت و حسرت که در واقع همان توبه است. ودر کنار این ندامت آدم لطف خدا نيز در اين موقع به يارى او شتافت‏ و توبه کامل و یا تعبیر کنیم به راهای بهتر توبه کردن را آموخت.این آیه به این معنی نیست که آدم کلا توبه بلد نیست چون توبه یعنی ندامت و پشیمانی. همانطور که گفتم توبه بعد از رانده شدن بود نه قبل تا اشکال شما وارد باشد. اونها میگن زشت نبوده در زمان قبل از حرمت. آیا دروغ در یک زمان خوب نیست ودر یک زمان زشت.این هم همینطور. اینکه اگر نظر گروه دوم درس باشد چرا از انسانهای ماقبل سخنی نیامده اولا:باید بگویم که ما نمی دانیم. ثانیا قرار نیست که همه چیز ریز به ریز در قرآن ذکرشود. در صورت اضطرار ازدواج با اونها چه مشکلی داره.


مهرداد
ساعت12:18---14 آذر 1389
سلام.از وقتی که گذاشتین برای پاسخ به سوالاتم بسیار ممنونم.ولی چند سوال دیگه پیش اومد.امیدوارم از دستم خسته نشید.در ابتدا فرمودید همجنس بودن مانع از عذاب نمیشه.ما انسان ها از خاکیم.و اگر خشتی بر پیکرمان بیفکنن اسیب میبینیم.فکر نکنم در حال حاضر ما از جنس خاک باشیم.چیزی که میدونیم اینه که شیطان جسم نیست.پس تشبیهاتی نباید از جنس ماده بکنیم.شیشه جسمه اگر با جسم دیگری از شیشه بهش ضربه بزنیم میشکنه.نور ماده نیست اگر بهش نور بزنیم تازه پرنور تر میشه.پس چنین تشبیهی درست نیست.حداقل یک وجه تشابه توی این مثالتون بفرمایید که قانع بشیم.
وقتی در قران گفته شده:از آتش بترسيد كه از درون خود انسان‏ها و سنگ‏ها شعله‏ور مي‏شود.قسمتی که گفته شده از سنگها شعله ور شده مشخص میشه محیط پیرامونمون هم پر از اتشه.توی بدن ما که سنگ نیست.پس نمیشه انکار کرد که منظور خدا از عذاب نتیجه اعمال ما و حسرت خوردن و اینجور چیزاست.به هر حال خدا یا با هیزم یا ماده ای که ما نمیشناسیم اتشی ایجاد میکنه تا ما بسوزیم.گروه مستان همای یک اهنگ داره که در قسمتی از اون جهنم رو اینطور توصیف میکنه:اخگری بهر اشتعال نبود. هیچ کس اتشی نمی افروخت. زاتش خویش هر کسی می سوخت.در قسمت اول ایه بله این درسته.ولی وقتی پای سنگ ها به میان میاد میشه فهمید منظور خدا با منظور مستان همای به کلی متفاوته.باید به مستان همای بگیم اخگری بهر اشتعال بود.به طوری که محیط پیرامون ما که سنگ ها هم هستند از این اتش مشتعل هستند.حالا سوال من اصلا این نبود.چون خیلی راحت با تفسیر اینکه منظور از عذاب اتشی که ما میشناسیم نیست میشه این سوال رو پاسخ داد.
توجیه بعدی شما:باغ حضرت آدم باغي از باغ‏هاي دنيا بوده است
در ایه 36 بقره گفته شده:فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ=خارج کردیم انها را از جایی که بودند و در ادامه میگه:فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ=در زمین مستقر کردیم.کلمه "فی" به معنی "در" معلوم میشه که قبلا در زمین نبودند.حالا {در} زمین جاییگاهی براشون ساخته و انها رو به زمین فرستاده که نوعی تنبیه رو نشون بده.خوب پس اینگونه معلوم میشه در ابتدا در زمین نبودند.اگر بودند نمیگفت به زمین تبعیدشون کردیم.اگر در زمین بودند باید میگفت از الْجَنَّةَ (باغی) که بودند اخراج شدند.همین و بس.از زمین به زمین فرود اوردن معنی نداره!ما بخوایم کسی رو از تهران تبعید کنیم قاضی نمیگه ما این فرد رو به زمین تبعید میکنیم.حرفش مسخره به نظر میرسه چون همین الان هم روی زمین هست.اگر توی مریخ بودیم حرفش مسخره نبود که به زمین فرود میاوریمش.ولی شما میفرمایید همگی در زمین بودند و این جریانات اتفاق افتاده پس متاسفانه مثله حرف قاضی مسخره به نظر میرسه که از زمین به زمین فرود اوریم.میدنم در زمین جاهای خوب و بد هست.و میشه کسی رو در زمین هم تبعید کرد.ولی مسئله حرفی هست که خدا زده و گفته فَأَخْرَجَهُمَا اول خارج کرده از جایی که بوده و سپس فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ و سپس در زمین مستقر کرده!پس تفسیر شما که گفتید در زمین بودند درست در نمیاد.
در جواب بعدی به فرض اینکه تفسیر شما درست بود و اون بهشت زمینی بود و خدا انها رو از زمین به زمین مستقر کرد!!! و شما فرمودید:آنها از بهشت واقعی رانده نشدن بلکه از بهشت زمینی بود که عرض شد.پس به هر حال نوعی عذاب و تنبیه بوده.در اینکه شکی نیست؟سپس شما د


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط هادی فلاح

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 104
بازدید دیروز : 537
بازدید هفته : 641
بازدید ماه : 641
بازدید کل : 66458
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 842
تعداد آنلاین : 1